Fotorelacja z poprzednich propozycji
Poniedziałek, 20.04.2020r.
1. Co zagraża przyrodzie? – swobodne wypowiedzi dzieci.
Zdjęcia przedstawiające różne środowiska
przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród.
Dziecko ogląda zdjęcia przedstawiające różne środowiska
przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród. Rodzic zwraca uwagę dziecka na piękno
przyrody. Dziecko swobodnie wypowiada się temat zwierząt i roślin żyjących w tych środowiskach.
Następnie zastanawia się, co może zagrażać przyrodzie.
las
jezioro
park
ogród
2. Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej
Oszczędzajmy wodę, dbajmy o
przyrodę!
Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu
myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z
kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła
woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał
bezczynnie obok.
– Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała
wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy
z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki.
– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale
ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę.
– Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli
zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody.
Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła
miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby –
powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.
– Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani
natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom
rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do
swoich kubeczków.
– Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z
niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała
się dziewczynka.
– Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie
marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa.
– To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.
– Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć,
że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba
kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą
pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.
– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody
– zawołała Kasia.
– Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia,
bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej
wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez
potrzeby.
– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i
to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.
– W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy
nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie: Oszczędzajmy wodę,
dbajmy o przyrodę!
Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki.
Obiecały również, że nie będą marnować wody.
3. Rozmowa kierowana na
podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
− W jaki sposób Ada myła zęby?
− Dlaczego należy oszczędzać wodę?
4. Rozmowa na temat sposobów oszczędzania wody.
Rodzic kontynuuje rozmowę na temat wody i sposobów jej oszczędzania.
Dziecko, z pomocą rodzica podaje sposoby oszczędzania wody. Przykłady:
− branie prysznica zamiast kąpieli w
wannie,
− dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem
z łazienki,
−
gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie
itp.
itp.
5. Karta pracy dla chętnych - Rysowanie pośladzie kropli niebieską kredką. Symboliczne narysowanie w każdej kropli „W jaki sposób można oszczędzać
wodę?”.