poniedziałek, 20 kwietnia 2020

Poniedziałek, 20.04.2020r.

 Fotorelacja z poprzednich propozycji




Poniedziałek, 20.04.2020r.

1. Co zagraża przyrodzie? – swobodne wypowiedzi dzieci.
Zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród.
Dziecko ogląda zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród. Rodzic zwraca uwagę dziecka na piękno przyrody. Dziecko swobodnie wypowiada się  temat zwierząt i roślin żyjących w tych środowiskach. Następnie zastanawia się, co może zagrażać przyrodzie.



las

 
jezioro

park

 
ogród

2. Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!


Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie obok.
– Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki.
– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę.
– Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.
– Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.
– Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.
– Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa.
– To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.
– Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.
– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.
– Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby.
– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.
– W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie: Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.

Ilustracja do opowiadania:




3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
W jaki sposób Ada myła zęby?
Dlaczego należy oszczędzać wodę?

4. Rozmowa na temat sposobów oszczędzania wody.
Rodzic kontynuuje rozmowę na temat wody i sposobów jej oszczędzania. Dziecko, z pomocą rodzica podaje sposoby oszczędzania wody. Przykłady:
branie prysznica zamiast kąpieli w wannie,
dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie
itp.
5. Karta pracy dla chętnych - Rysowanie pośladzie kropli niebieską kredką. Symboliczne narysowanie w każdej kropli „W jaki sposób można oszczędzać wodę?”.