poniedziałek, 30 marca 2020

Poniedziałek, 30.03.2020r.

Fotorelacja z poprzedniego tygodnia.
Bardzo dziękujemy za wszystkie przesłane zdjęcia :)





Tematyka tygodnia: Wiosenne powroty

1. Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Ptasia narada.

Ilustracja do opowiadania


Barbary Szelągowskiej "Ptasia narada"

W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek.
– Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem,
jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia!
– A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu,
ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować,
potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy
parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co
prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.
– Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować
dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można
tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci
najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania!
Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie.
– Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List
od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się
śpieszyłam do was!
Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał
list od początku do końca.
– Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć!
Natychmiast! Gdzie moje walizki?
– Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie?
Co to będzie?
– Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka.
Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet
nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.

2. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

- Co znalazła czajka w swoim ogórku?
- Kto przeczytał list na głos?
- Od kogo ptaki dostały list?
- Czego się z niego dowiedziały?
 - Skąd ptaki przyleciały, żeby witać wiosnę?
- Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?

Można pokazać dzieciom mapę świata. Wskazać, gdzie leży Afryka, a gdzie jest Polska i jaką
drogę musiały pokonać ptaki.

3. Ćwiczenie grafomotoryczne



4. Ćwiczenie spostrzegawczości – Którego ptaka brakuje?
Zdjęcia kilku wybranych ptaków, np.: bociana, rudzika, jaskółki, czajki.
Rodzic układa przed dzieckiem zdjęcia kilku ptaków. Prosi, aby dziecko podały ich nazwy,
a następnie zamknęło oczy. Rodzic zabiera jedno zdjęcie. Dziecko odgaduje, który ptak odfrunął.

Zachęcamy również do zasiania rzeżuchy.
Potrzebne będą:
- nasiona
- pojemnik (powinien być płaski. Może to być talerzyk, mała salaterka lub niezbyt głęboka miseczka, a nawet pojemnik po jogurcie)
- wata lub lignina

Dno pojemnika wyłożyć watą lub ligniną. Zwilżyć podłoże wodą tak, aby było lekko wilgotne. Woda nie powinna stać w naczyniu.

Wysianie nasion
Nasiona rzeżuchy wysiać gęsto, ale tak aby nie zachodziły na siebie, ponieważ te znajdujące się pod spodem mogą nie wykiełkować. Rozsypać je równomiernie, aby nie było pustych miejsc w naczyniu. Wysiane nasiona zwilżyć wodą, najlepiej za pomocą spryskiwacza – wtedy nie będą się przemieszczać.

Pojemnik z kiełkującą rzeżuchą ustawić w ciepłym i jasnym miejscu. Kiełkujące nasiona podlewać codziennie; w taki sposób, aby wata lub gaza była cały czas wilgotna. Najlepiej robić to za pomocą spryskiwacza do kwiatów. Rzeżucha jest bardzo wrażliwa na brak wilgoci. Na suchym podłożu szybko zaczyna zamierać.

Można udokumentować wzrost rzeżuchy za pomocą zdjęć. Panie też chętnie zobaczą jak rośnie :)